Jsme opravdu jeden tým! (?)
V čem se skrývá tajemství dobře fungujícího týmu? Je tato komponenta opravdu tak důležitá pro úspěch, jak se neustále povídá nebo se jedná pouze o mýtus? Jak se pozná tým, který dobře funguje, od toho nejednotného? Chtistine Plath se zabývala hlouběji problémem vztahu skupinové koheze, výkonu a pocitu uspokojení sedmatřiceti volejbalových týmů vrcholové i výkonnostní úrovně.
Autorka dospěla k těmto závěrům:
· Míra spokojenosti, ale i výkon, který týmy předvádí, silně ovlivňují soudružnost týmu
· Vliv spokojenosti a předváděných výkonů se nejvíce projevují uprostřed sezóny, tedy nejvíce po zimní přestávce. Spokojené týmy, které splnily cíl první poloviny sezóny, prokazují pravděpodobně větší soudružnost než nespokojené týmy, které svůj cíl nesplnily
· Zatímco týmové cíle hrají v první polovině sezóny větší roli, nabývají v další části soutěže individuální cíle na důležitosti. Někdy jsou dokonce důležitější než ty týmové.
· Výkony týmu v první polovině sezóny ovlivňují spíše týmové cíle, zatímco výkon v druhé polovině sezóny více ovlivňují individuální cíle. To se také odráží na spokojenosti družstva.
Co mohou trenéři dělat?
Ze získaných závěru vznikly nápady, typy a možnosti, s jejichž pomocí mohou trenéři působit na klima týmu.
· Spokojenost s výkony hraje v týmu velmi důležitou roli. Hráči nebo hráčky často podléhají pocitům, že podali špatný výkon. Trenér by měl proto svému týmu co možná nejvíce dávat pozitivní zpětnou vazbu, aby své hráče posílil v jejich jednání a naučil je hodnotit své výkony realisticky a ne příliš kriticky. Trenér by měl neustále připomínat povedené akce týmu a tím se mu podaří posilovat učení pozitivního hodnocení výkonu svého týmu.
· Každý tým prochází v sezóně různými fázemi, kde dochází ke konfliktu mezi hráči. Například v úvodu sezóny hráči bojují o místa v základní sestavě a to může vést k vzájemným potyčkám. Právě v této fázi je komunikace, vysvětlování a zpětná vazba trenéra vůči hráčům velmi důležitá. Důležité je, aby se hráči od trenéra dozvěděli, proč jsou pro tým důležití. Jedno je však důležité: Týmové cíle musí neustále převažovat nad těmi individuálními.
· Správným teambuildingem lze udržet soudružnost a spokojenost týmu na dlouhou dobu. Akce k tmelení kolektivu by se neměly podnikat pouze na začátku, ale po dobu celé sezóny. Není zrovna vhodné, aby byly teambuildingové akce prováděny v hale, kde se tým každý den schází k tréninkům a utkáním. Doporučuje se bowling, společné grilování nebo výlety. Důležitá je kontinuita.
· Reálné stanovení cílů je pro trenéra i jeho tým velmi důležité. Na stanovení cíle by se družstvo mělo dohodnout na začátku sezóny. Přitom by se mělo využít i příležitostí pro jeho změnu. Například změna cíle, protože již na začátku sezóny není družstvo schopné ho splnit, zabrání frustraci a zklamání týmu na další část sezóny, které by rozhodně soudružnosti týmu nepomohlo.
Shrnutí:
Výsledky výzkumu nejsou nové, ale v rámci vědeckého výzkumu dokázaly, že spokojenost, dobré výkony a soudružnost týmu spolu navzájem souvisejí a velmi silně se ovlivňují. Proto je důležité dbát následujících tří bodů, aby se zklamání frustrace mezi hráči v týmu minimalizovaly.
· Vzájemná kontinuální komunikace mezi hráči a mezi hráči a trenérem je pro týmové klima velmi důležitá. Trenéři se musí pokusit o vzájemnou komunikativní výměnu v rámci stanoveného cíle. Nezapomeň: Hráči očekávají zpětnou vazbu – k tomu se hodí týmové porady a individuální pohovory s hráči.
· Všechny akce v rámci teambuildingu jsou velmi důležité. A to i během sezóny. Ty se mohou konat v rámci tréninků v hale, ale vhodnější je vzájemné podnikání akcí mimo sportovní prostředí. Přitom musí být hráči respektování, i hráč číslo devět až dvanáct musí být do teambuildingových akcí zapojen.
· Cíle by měly být jasně formulovány a měly by být transparentní. Pokud by měly být měněny, měly by se na změnách podílet všichni členové týmu a změny cílů by měly být také hráčům vysvětleny.
Všeobecně by měl dbát trenér na to, aby se všechny prostředky sloužící k soudružnosti týmu také k tomuto účelu hodily a aby trenér zůstal při zavádění těchto prostředků autentický. Trenér může totiž k soudružnosti týmu velkou měrou přispět, ale také týmu ublížit.